Szkoła
Podstawowa nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku
Tu, gdzie znam każdy kącik,
zaułek, ruderę, gniazdo,
nie zdarzy mi się zabłądzić
- to moje rodzinne miasto.
(Wiktor Woroszylski „To moje”)
„Patroni
naszych ulic”
projekt
edukacyjny
Ełk,
8 lutego – 8 marca 2017 roku
Opracowanie:
Anna Lewoc
Wstęp
Osiedle
Konieczki, na którym mieszka większość uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana
Pawła II w Ełku, jest niewielkie – to tylko dziesięć ulic. Dziewięciu z nich
patronują osoby, które zapisały piękne karty w historii Polski. Są
to żołnierze walczący w czasie II wojny światowej o wolność naszej ojczyzny: Stefan
Grot – Rowecki, Tadeusz Bór – Komorowski, Leopold Okulicki, Henryk Dobrzański ps.
„Hubal”, Jan Piwnik ps. „Ponury”, Zygmunt Podhorski, Witold Pilecki, a także trzykrotny
premier II Rzeczypospolitej
Polskiej Wincenty Witos oraz działacz Mazurskiej Partii Ludowej Karol Bahrke. Niestety,
zaobserwowałam, że moi uczniowie (a prawdopodobnie i wielu dorosłych
mieszkańców Konieczek), nie znają sylwetek patronów naszych ulic, nie wiedzą,
kim byli, jakie są ich zasługi dla Polski.
Autorzy
ogólnopolskiego projektu „Patroni naszych ulic” – pracownicy IPN twierdzą: Wybór
patronów przestrzeni, w której żyjemy, świadczy nie tylko o naszej wrażliwości
historycznej, lecz także wskazuje na wartości, do których chcemy się odwoływać.
Warto znać patrona swojej ulicy, wiedzieć, czyje nazwisko wymieniamy, podając
przy różnych okazjach własny adres.
Postanowiłam
więc podnieść
świadomość historyczną swoich wychowanków. Realizując niniejszy
projekt, chcę przybliżyć uczniom biografie ludzi zasłużonych dla Polski. Mam
nadzieję, że poczują się bardziej zintegrowani ze swoim osiedlem
oraz dumni z patronów ulic Konieczek.
Wybrałam
formę projektu edukacyjnego, (który jest zespołowym działaniem zaplanowanym i koordynowanym
przez nauczyciela, a wykonywanym przez uczniów), ponieważ chcę zachęcić szóstoklasistów
do poszerzenia wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji. Poza
tym uczniowie, dzięki realizacji zadań, będą uczyć się efektywnego
i odpowiedzialnego współdziałania w grupie oraz rozwiną umiejętność
poszukiwania i selekcjonowania wiadomości z różnych
źródeł.
UCZESTNICY: uczniowie
klasy VI b
NAUCZYCIEL
ODPOWIEDZIALNY ZA REALIZACJĘ: Anna Lewoc
CZAS
REALIZACJI: 8 lutego
do 8 marca 2017 roku.
Zadania będą realizowane na godzinach
wychowawczych, lekcjach historii oraz w trakcie konsultacji z nauczycielem po
lekcjach.
CELE GŁÓWNE:
- zainteresowanie
uczniów historią Polski,
- podniesienie świadomości historycznej uczniów,
- zdobycie
wiedzy na temat postaci historycznych – patronów ulic własnego osiedla,
- utrwalenie
pamięci o osobach będących współtwórcami wydarzeń historycznych,
- wzmocnienie wśród uczniów poczucia tożsamości lokalnej związanej z
tożsamością regionalną i narodową,
- pielęgnowanie
właściwych postaw patriotycznych.
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
- rozbudzanie
zainteresowań przeszłością historyczną „Małej Ojczyzny”,
- kształtowanie
nawyku dbałości i szacunku dla osób walczących o niepodległość ojczyzny,
- budzenie
zainteresowania postaciami wybitnych Polaków (Stefan Grot – Rowecki, Tadeusz
Bór – Komorowski, Leopold Okulicki, Henryk Dobrzański ps. „Hubal”, Jan Piwnik
ps. „Ponury”, Zygmunt Podhorski, Witold Pilecki, Wincenty Witos) oraz
osobami związanymi z Ełkiem (Karol Bahrke),
- doskonalenie
umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji (poszukiwanie, selekcjonowanie, przetwarzanie i
wykorzystywanie informacji z wykorzystaniem nowoczesnych
technologii informacyjnych);
- stymulowanie
umiejętności samokształcenia uczniów,
- rozwijanie odpowiedzialności i umiejętności współpracy;
- motywowanie
do współdziałania i współpracy w grupie,
- kształtowanie
właściwych postaw w relacjach rówieśniczych i społecznych.
PRZEWIDYWANE REZULTATY:
Uczniowie:
- znają
krótkie biografie osób, które są patronami ulic osiedla Konieczki w Ełku, wiedzą,
czym te postacie zasłużyły się dla Polski,
- tworzą
albumy „Patroni naszych ulic”,
- rozumieją
potrzebę pielęgnowania dziedzictwa kulturowego,
- umieją
korzystać ze współczesnych technologii informacyjnych i informatycznych w
celu poszukiwania, porządkowania i wykorzystania potrzebnych informacji
- potrafią
wykorzystać i zastosować zdobyte informacje w kreatywny, twórczy sposób,
- umieją
współdziałać i współpracować w grupie
TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ Z HISTORII I
SPOŁECZEŃSTWA, Z KTÓRYMI PROJEKT JEST POWIĄZANY:
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń
tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się
poznanymi pojęciami; przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić.
2. „Mała Ojczyzna”. Uczeń:
2) zbiera
informacje o rozmaitych formach upamiętniania postaci i wydarzeń z
przeszłości „małej Ojczyzny”
27. Polska w okresie II wojnie
światowej. Uczeń:
3) omawia
formy oporu społeczeństwa wobec okupantów
METODY
REALIZACJI: metody słowne i praktyczne, uczenie się
przez odkrywanie, działanie i przeżywanie, praca z tekstem źródłowym, wyszukanie i
opracowanie informacji dotyczących postaci historycznych, przeprowadzenie sondy
badającej, co mieszkańcy osiedla wiedzą o patronach ulic osiedla Konieczki.
FORMY PRACY: praca indywidualna i grupowa, konsultacje z
nauczycielem
Środki
dydaktyczne i źródła informacji:
- broszury
wydane przez Instytut Pamięci Narodowej,
- encyklopedie,
leksykony, biografie z zasobów biblioteki szkolnej,
- Internet
– witryny np. encyklopedia.pl wikipedia,
- wywiady
z dorosłymi – rodziną i znajomymi,
- sonda/ankieta
przeprowadzona wśród mieszkańców osiedla,
- instrukcja
dla uczestników projektu;
REALIZACJA
PROJEKTU:
Zadania
uczniów:
- do
22 lutego 2017 – przygotowanie pytań sondy/ankiety „Czy znasz patronów swoich
ulic?”,
- do
1 marca 2017 – opracowanie wyników sondy,
- do
8 marca 2017 – wykonanie albumu „Patroni naszych ulic”, zawierającego biogramy
patronów ulic, ich zdjęcia oraz 2 – 3 zdania na temat lokalizacji ulicy,
przybliżonej długości, charakterystycznych budowli, obiektów,
- do
8 marca 2017 – zaznaczenie nazw ulic na mapie osiedla.
Zadania
nauczyciela:
- nadzór
nad realizacją zadań,
- wskazanie
źródeł informacji
- konsultacja
merytoryczna
- motywowanie
uczniów do pracy;
- pomoc
w selekcji materiałów oraz sprawdzenie jego kompletności, (wskazanie
ewentualnych braków),
- ocena
i ewaluacja projektu
EWALUACJA:
- sprawozdanie
z przedsięwzięcia,
- obserwacje
uczniów,
- prace
uczniów,
- zdjęcia.
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
DOTYCZĄCA
REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
TYTUŁ PROJEKTU: „PATRONI NASZYCH ULIC”
1. Grupa:…..….
2. Zespół uczniowski:
lider: ………………………………………………………….….…………………
członkowie: ……………………………………….…………………………..……
……………………………………………………..………………….…………………………………………………………..……………
3. Cele projektu:
→ zdobycie wiedzy
na temat postaci historycznych, patronów ulic osiedla Konieczki, na którym znajduje się nasze szkoła.
4. W trakcie realizacji projektu:
ü utrwalicie
wiedzę z historii Polski (okres II wojny światowej),
ü poznacie
sylwetki wybitnych Polaków walczących o niepodległość naszej Ojczyzny.
5. Podczas realizacji tego projektu nauczycie się:
ü współpracować
w grupie,
ü umiejętnie
planować swoją pracę,
ü korzystać
z różnych źródeł informacji,
ü dokonywać
selekcji informacji.
6. Sposób pracy: Będziecie pracować w
grupie 4-5 osobowej. Aby zrealizować cele projektu, musicie:
ü podzielić
między sobą zadania w grupie,
ü dokonać
właściwej selekcji informacji i zdobytych materiałów na temat patronów naszych
ulic,
ü uzupełnić
mapę osiedla,
ü przygotować
i przeprowadzić wśród mieszkańców (15 – 20 osób) naszego osiedla ankietę/sondę
„Czy znasz patronów swoich ulic?”,
ü wykonać
album pt.: „Patroni naszych ulic” (Powinien on zawierać krótkie biogramy
patronów ulic, ich zdjęcia oraz 2 – 3 zdania na temat lokalizacji ulicy,
przybliżonej długości, charakterystycznych budowli, obiektów).
7. Czas trwania projektu: Na
realizacje projektu macie miesiąc (od 08.03.2017 do 08.03.2017). W
czasie poświęconym na realizację zawarta jest również prezentacja. Czas
prezentacji na osobę wynosi 4 minuty i odbędzie się ona 8 marca na godzinie
wychowawczej.
8. Forma prezentacji: Efekt swojej
pracy przedstawicie:
ü prezentując
album na forum klasy
ü omawiając
wyniki ankiet/sondy „Czy znasz patronów swoich ulic?” przeprowadzonej wśród
mieszkańców naszego osiedla .
9. System oceny projektu: Oceniając waszą pracę wezmę pod uwagę:
ü konkretne
i poprawne informacje na temat postaci historycznych,
ü oryginalność prac (tworząc biogramy postaci nie możecie ograniczyć
się do formy „kopiuj-wklej”),
ü poprawne
uzupełnienie mapy osiedla,
ü przeprowadzenie
ankiety,
ü pomysłowość
wykonania poszczególnych kart albumu,
ü estetykę
wykonania pracy,
ü sposób
prezentacji / przekazu efektów swojej pracy,
ü grupową
samoocenę,
ü zaangażowanie
w pracę wszystkich członków grupy.
============================================================
OBOWIĄZKI LIDERA:
1. Kieruje
pracą grupy.
2. Aktywnie
uczestniczy w realizacji zadań.
3. Dzieli
się z innymi pomysłami.
4. Dba
o efekty prowadzonych działań.
5. Szanuje
zdanie kolegów.
6. Potrafi
wysłuchać innych.
7. Pilnuje
wyznaczonego terminu.
OBOWIĄZKI
CZŁONKÓW POSZCZEGÓLNYCH GRUP:
1. Aktywnie
uczestniczą w realizacji zadań.
2. Są
odpowiedzialni za wykonanie powierzonych im zadań.
3. Systematycznie
dokumentują efekty swojej pracy.
4. Dbają
o efekty prowadzonych działań.
5. Współpracują
w grupie, okazują pomoc koleżeńską.
6. Terminowo
wywiązują się z wykonania powierzonych im zadań.
7. Tworzą
przyjazną i życzliwą atmosferę pracy
PAMIĘTAJCIE! Konsultujcie swoje działania ze mną. Macie prawo czegoś nie wiedzieć,
nie umieć, nie potrafić znaleźć. Gdy będziecie mieli jakieś problemy, pytajcie –
chętnie wam pomogę.
Życzę powodzenia i owocnej pracy!
PROJEKT
„PATRONI NASZYCH ULIC”
KARTA
SAMOOCENY UCZNIA
Imię i nazwisko – .................................................................
Grupa – ……………..
|
TAK |
NIE |
W
pracach nad projektem uczestniczyłem/am wytrwale i systematycznie |
|
|
Miałem/am
cenne pomysły, które przyczyniły się do postępów pracy
zespołu. |
|
|
Słuchałem/am
propozycji innych i nigdy ich nie krytykowałem/am. |
|
|
Nie
miałem/am większych trudności w wykonywaniu powierzonych mi zadań . |
|
|
Jeżeli
miałem/am problemy, prosiłem/am o pomoc kolegów w grupie. |
|
|
Jeżeli
moi koledzy mieli problemy, pomagałem/am im najlepiej jak
umiałem. |
|
|
W
pełni zaangażowałem/am się w prace projektowe. |
|
|
Uczestniczyłem/am
we wszystkich wyznaczonych spotkaniach zespołu. |
|
|
Wykonałem/am
wszystkie powierzone mi zadania. |
|
|
Swoją
pracę wykonywałem/am terminowo. |
|
|
Jestem
zadowolony/a z mojej pracy w zespole. |
|
|
Wykonałem następujące
zadania: …………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Moja praca zasługuje na ocenę ………………………………..
Moje refleksje i uwagi związane z pracą nad projektem. (Co mi się podobało, a co nie z uzasadnieniem.):
…………………………………………………………………….……………………………
…………………………………………………………….…………………………………… …………………………………………………………………………………………….……
Ocena
według innych członków grupy: ………………………………..
PROJEKT
„PATRONI NASZYCH ULIC”
KARTA
OCENY PRACY UCZNIA W GRUPIE
Imię i nazwisko – .................................................................
Grupa – ……………..
|
TAK |
NIE |
W
pracach nad projektem uczestniczył/a wytrwale i systematycznie |
|
|
Miał/a
cenne pomysły, które przyczyniły się do postępów pracy
zespołu. |
|
|
Słuchał/a
propozycji innych i nigdy ich nie krytykował/a. |
|
|
Nie
miał/a większych trudności w wykonywaniu powierzonych mu/jej zadań . |
|
|
Jeżeli
miał/a problemy, prosił/a o pomoc kolegów w grupie. |
|
|
Jeżeli
inni mieli problemy, pomagał/a im. |
|
|
W
pełni zaangażował/a się w prace projektowe. |
|
|
Uczestniczył/a
we wszystkich wyznaczonych spotkaniach zespołu. |
|
|
Wykonał/a
wszystkie powierzone mu/jej zadania. |
|
|
Swoją
pracę wykonywał/a terminowo. |
|
|
Jesteśmy
zadowoleni z jego/jej pracy w zespole. |
|
|
Praca naszej koleżanki / naszego kolegi zasługuje na
ocenę ………………………………..

„A niechaj narodowie wżdy postronni znają,
iż Polacy
nie gęsi,
iż swój
język mają.”
(Mikołaj Rej
„Do tego, co czytał”)
Dni Języka Ojczystego
w klasach I – VI
pod
hasłem
„Ojczysty – zawsze czysty”
projekt edukacyjny
Ełk, 14 – 21 lutego
2017 roku
Opracowanie:
Anna
Lewoc
WPROWADZENIE
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to
święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku, aby
wspierać ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. W Polsce
obchody tego dnia polegają głównie na promowaniu polszczyzny i podkreślaniu konieczności
ochrony dziedzictwa językowego.
Poloniści, językoznawcy,
bibliotekarze od dawna są zaniepokojeni negatywnymi zjawiskami, które obserwują
we współczesnej polszczyźnie. Młode
pokolenie kaleczy język, nie dba o normy językowe,
ortograficzne i interpunkcyjne, używa słów społecznie nieakceptowanych,
wulgaryzmów, zuboża i spłyca język polski, często stosuje zapożyczenia z języka angielskiego, nie czyta książek. Często
dzieci nie potrafią precyzyjnie wyrazić myśli i uczuć, wypowiadają się pojedynczymi
wyrazami, fatalnie je artykułując. Do tego dochodzi jeszcze zmiana sposobu
komunikowania się: e-maile, sms-y wymuszają określony sposób posługiwania się
słowem i dążenie do skrótowości.
Kulturę słowa młody
człowiek wynosi z domu rodzinnego. Wpływ na język dziecka ma również grupa
rówieśnicza i wszechobecne media. Szkoła
jest tą instytucją, w której dobre nawyki językowe są rozwijane, poszerzane, natomiast
złe trzeba niwelować, naprawiać. Na lekcjach dbamy o poprawność polszczyzny,
upowszechniamy wiedzę o języku ojczystym, przeciwdziałamy jego wulgaryzacji,
popularyzujemy czytelnictwo.
Obchody Dnia Języka Ojczystego są okazją, by zwrócić uwagę na konieczność ochrony języka ojczystego, aby był piękny, czysty i poprawny. Język jest bowiem
wartością samą w sobie, jest wspólnym
dobrem, o które wszyscy powinniśmy dbać.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Zaproponowany
przez nas projekt został pomyślany jako działanie, które może wpłynąć na
poprawę naszej rodzimej mowy i zainteresowanie polszczyzną wśród całej
społeczności szkolnej. Ponadto ma uświetnić obchody Międzynarodowego Dnia
Języka Ojczystego. Za jego sprawą chcemy zachęcić uczniów do ładnego
wysławiania się, nienadużywania niepotrzebnych zapożyczeń z języków obcych,
unikania wulgaryzmów, częstszego sięgania po różne lektury.
Uważamy, że połączenie nauki z zabawą i
rywalizacją pomoże nam osiągnąć zamierzone cele i pokaże, że język polski jest
niezwykle różnorodny, a wszyscy jego użytkownicy mogą być polonistami.
Projekt jest adresowany do całej społeczności
szkolnej (uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły). Będzie
realizowany od 14 do 21 lutego 2017 roku. Uwzględniono w nim różnorodne metody, formy i sposoby zdobywania i
poszerzania wiedzy o języku polskim. Tworzy również doskonałą przestrzeń do
integracji społeczności szkolnej.
KOORDYNATORKI
-
nauczycielki języka polskiego: Anna Lewoc, Anna Chmielecka,
Barbara Dardzińska,
-
nauczyciel biblioteki: Mirosława Skorupska
CELE GŁÓWNE:
-
uwrażliwianie na potrzebę dbałości o język
polski,
-
wzbudzenie
zainteresowania poprawną polszczyzną,
-
krzewienie kultury języka ojczystego.
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
-
kształtowanie
świadomości językowej,
-
kształcenie
umiejętności:
·
poprawnego, starannego pisania i
stosowania zasad ortografii,
·
poprawnego i kulturalnego wysławiania się,
unikania „anglicyzmów” i skrótów językowych,
-
propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny,
-
rozwijanie
sprawności językowej, umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie, a także poszerzanie
słownictwa czynnego uczniów,
-
dbałość
o poprawność wypowiedzi,
-
poszerzanie
wiedzy o języku polskim,
-
doskonalenie
umiejętności czytania ze szczególnym uwzględnieniem intonacji i akcentu,
-
rozwijanie
zainteresowań czytelniczych uczniów,
-
wykorzystywanie
posiadanych umiejętności w praktyce,
-
trening
twórczości, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo,
-
kształcenie
umiejętności zaprezentowania się przed grupą widzów,
-
kształcenie
właściwych zachowań społecznych (promowanie zasad fair play).
METODY PRACY
-
aktywizujące, ćwiczenia
przedmiotowe, pogadanki, działania praktyczne, inscenizacja, konkursy.
FORMY PRACY
-
zespołowa,
grupowa, indywidualna.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
LP
|
ZADANIA
|
TERMIN
|
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE
|
1.
|
Opracowanie planu Dni Języka
Ojczystego „Ojczysty – zawsze czysty”.
|
styczeń 2017
|
koordynatorki projektu
|
2.
|
Przedstawienie
projektu na zebraniu Rady Pedagogicznej.
|
luty 2017
|
koordynatorki
projektu
|
3.
|
Opracowanie
scenariusza przedstawienia
na temat dbania o język polski.
|
styczeń 2017
|
Anna
Lewoc
|
4.
|
Przygotowanie
przedstawienia (próby, scenografia).
|
styczeń/luty
2017
|
Anna
Lewoc
Anna
Chmielecka
Klasa
VI b
|
5.
|
Gazetka
informacyjna.
|
do 14 lutego
2017
|
Anna
Chmielecka
Anna
Lewoc
Mirosława
Skorupska
|
6.
|
Przygotowanie
regulaminów konkursów.
|
styczeń/luty
2017
|
koordynatorki
projektu
|
7.
|
Przygotowanie
materiałów i ozdobienie szkoły rysunkami tematycznymi.
|
do 14 lutego
2017
|
Anna
Chmielecka
Mirosława
Skorupska
|
8.
|
Ogłoszenie
międzyklasowego konkursu na plakat pt.: „W krainie języka polskiego”
|
do 8 lutego 2017
|
koordynatorki
projektu
|
9.
Cała
|
Dni
Języka Ojczystego
|
14 – 21 lutego
2017
|
koordynatorki
projektu
|
„Cała
szkoła czyta”
|
codziennie 3.
przerwa (godz. 1035)
|
koordynatorki
projektu
kl.
V b
|
a)
I DZIEŃ
„Weź byka za rogi”
– konkurs ortograficzny (kl. II – VI)
|
14 lutego 2017
|
kl.
II – III – Barbara Dardzińska
kl.
IV – VI – Anna Chmielecka
|
b)
II DZIEŃ
„Cudze chwalicie swego nie znacie” –
konkurs recytatorski poezji regionalnej (kl. VI)
|
15 lutego 2017
|
Anna
Chmielecka
Anna
Lewoc
Mirosława
Skorupska
|
c)
III DZIEŃ
•
dzień ulubionej książki
•
konkurs recytatorski (kl. I – III)
|
16 lutego 2017
|
koordynatorki
projektu
Jolanta
Gromada
Urszula
Maksimowicz
|
d)
IV DZIEŃ
„Z językiem polskim za pan brat” – quiz
językowy (kl. II – VI)
|
17 lutego 2017
|
Mirosława
Skorupska
|
e)
V DZIEŃ
„Mistrz słowa” – konkurs pięknego
czytania (kl. II – VI)
|
20 lutego 2017
|
Anna
Chmielecka
Barbara
Dardzińska
Mirosława
Skorupska
|
f)
VI DZIEŃ – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego apel,
przedstawienie, konkursy „na kolanie”,
ogłoszenie wyników konkursów, rozdanie
nagród
|
21 lutego 2017
|
koordynatorki
projektu, nauczyciele,
pracownicy
szkoły
|
10.
|
Analiza
i ewaluacja projektu Dni Języka Ojczystego
|
do końca lutego 2017
|
koordynatorki
projektu
|
11.
|
Zamieszczenie
informacji na stronie internetowej szkoły.
|
na bieżąco
|
koordynatorki
projektu
|
12.
|
Dokumentacja
zdjęciowa.
|
na bieżąco
|
koordynatorki
projektu
|
PRZEWIDYWANE REZULTATY
Uczniowie:
-
dbają o
poprawną polszczyznę,
-
potrafią
skutecznie porozumiewać się w różnych sytuacjach,
-
rozumieją
konieczność eliminowania z języka wulgaryzmów,
-
uczą
się szacunku dla dobra wspólnego,
-
nabywają
umiejętność prawidłowej artykulacji,
-
stają
się bardziej wrażliwi na piękno polskiej mowy,
-
rozumieją
potrzebę częstszego sięgania po książkę.
EWALUACJA:
-
sprawozdanie z przedsięwzięcia,
-
obserwacje uczniów,
-
prace uczniów,
-
wyniki
konkursów,
-
zdjęcia.
|