1. W Szkole Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku istnieją
oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
Oddziały te funkcjonują od poniedziałku do piątku. Czas zajęć wynosi
5 godzin.
2. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są na prośbę rodziców
dzieci, które nie realizują tego obowiązku w przedszkolu.
3. Odział taki nie może liczyć więcej niż 25 osób.
4. Wychowawstwo w oddziale powierza się nauczycielom, którzy posiadają
odpowiednie kwalifikacje. Do podstawowych zadań nauczyciela wychowania
przedszkolnego należy:
Miesięczne
planowanie pracy z dzieckiem w oparciu o program nauczania, plan
rozwoju szkoły, roczny plan pracy szkoły, program wychowawczy
szkoły, wyniki obserwacji pedagogicznych. Plan miesięczny zawiera:
treści programowe, cele, tematy zajęć, formy, metody, literaturę,
pracę wyrównawczą i stymulującą, współpracę z rodzicami środowiskiem
lokalnym oraz uwagi o realizacji. Każdy nauczyciel zobowiązany
jest do prowadzenia dokumentacji pedagogicznej swojego oddziału
oraz do prowadzenia obserwacji pedagogicznej i jej dokumentowania.
Odpowiedzialność
za życie i zdrowie oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
dzieci. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich
wychowanków i utrzymuje kontakt z jego rodzicami w celu:
Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka.
Ustalenia
form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci.
Włączenia
ich w działalność szkoły.
Tworzenie
warunków wspomagających wszechstronny rozwój dziecka, jego zdolności
i zainteresowań. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczą, dydaktyczną
i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki oraz bezpieczeństwo
dzieci powierzonych jego opiece.
Prowadzenie
wnikliwej obserwacji dziecka w celu poznania i zabezpieczenia
potrzeb rozwojowych. Wstępna obserwacja dziecka nowoprzyjętego
trwa dwa miesiące i odnotowuje się ją w arkuszach obserwacji.
W końcu pierwszego semestru i na koniec roku szkolnego nauczyciel
odnotowuje obserwację w celu zdiagnozowania osiągnięć i wytyczenia
kierunków do dalszej pracy, a w szczególnych przypadkach korzysta
z pomocy pedagoga szkolnego i logopedy. W przypadku dzieci, co
do których brak jest pewności o osiągnięciu dojrzałości szkolnej
występuje z wnioskiem o skierowanie dziecka na specjalistyczne
badania do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Nauczyciel
odnotowuje wyniki obserwacji w opracowanym przez siebie Arkuszach
Obserwacyjnych zawierających następujące obszary:
Dojrzałość emocjonalna i społeczna.
Dojrzałość
umysłowa.
Dojrzałość
do czytania i pisania.
Dojrzałość
matematyczna.
Indywidualność.
W szczególnych przypadkach nauczyciel może korzystać z Arkuszy
Obserwacji wyprzedzających wiek metrykalny dziecka lub prowadzić
indywidualny sposób dokumentowania obserwacji wykraczających poza
wyznaczone w Arkuszach obszary.
Stosowanie
twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania.
Współpraca
ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną, pedagogiczną
i zdrowotną. Nauczyciel ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy
merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły i Rady
Pedagogicznej oraz placówek, instytucji oświatowych i naukowych.
Doskonalenie
kwalifikacji zawodowych.
5. W oddziale takim może być dodatkowo zatrudniona osoba (nie
nauczyciel) do pomocy wychowawcy.
6. Dzieci z oddziału przedszkolnego mają prawo do dodatkowych
zajęć nieobowiązkowych (języki obce, elementy informatyki, religia
i inne). Czas trwania takich zajęć jest dostosowany do możliwości
dziecka i wynosi 30 minut.