Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana
Pawła II w Ełku
Szkolne Dni
Przeciwdziałania Przemocy i Agresji
w klasach I – VI
pod
hasłem
„Jestem grzeczny i
bezpieczny”
projekt edukacyjny
realizowany w ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Ełk, 20 – 25 marca 2015 roku
Autorki:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
WSTĘP
W każdej grupie społecznej pojawiają się konflikty,
dlatego też nieporozumienia wśród dzieci są rzeczą naturalną. Nie da się ich
uniknąć również w szkole. Uczniowie mają różne pomysły, nie zawsze
godne pochwały. Niestety, często niewłaściwych zachowań - przepychanek,
wulgaryzmów, plotek, wyśmiewania się z innych - młodzi ludzie nie definiują
jako agresji. Uważają, że takie sytuacje są „normalne”, bo zdarzają się
codziennie,
a „prawdziwa” przemoc to bójka. Nierzadko nie zdają sobie sprawy, że agresja to
nie tylko bicie, ale wszystkie sytuacje, kiedy silniejszy, bardziej pewny
siebie lub starszy krzywdzi słabszego od siebie. Często też dzieci nie wyobrażają sobie możliwych skutków
podejmowanych działań, są silnie skoncentrowane na zachowaniu „tu i teraz”, słabo
kontrolują własne emocje i czują duże
uzależnienie od presji grup rówieśniczych.
W trudnych sytuacjach młodzi ludzie nie zawsze potrafią sobie poradzić. Są
zestresowani, zamykają się w sobie, uciekają od rówieśników w świat brutalnych
gier komputerowych
albo znajdują nowych znajomych, „przyjaciół”, którzy nie zawsze mają uczciwe
zamiary.
To powoduje, że tracą poczucie
bezpieczeństwa, należące przecież do podstawowych potrzeb każdego człowieka.
Jednym z
naszych priorytetów jest zapewnienie dzieciom bezpiecznych
warunków wychowania i nauki. Chcemy uczyć naszych wychowanków właściwych
postaw społecznych i moralnych. Możemy to osiągnąć poprzez wspieranie,
kształcenie poprawnych relacji interpersonalnych w grupie, rozwijanie
umiejętności porozumiewania się, uczenie rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy, budowanie
dobrej atmosfery klasowej, wskazywanie pozytywnych
wzorców. Musimy też wyposażyć uczniów w umiejętność przewidywania
zagrożeń, unikania ich, a jeśli zaistnieją – w zdolność do radzenia sobie
z trudną sytuacją i ciągle przypominać o zasadach bezpieczeństwa.
Mając na względzie
dobro uczniów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekty zdrowia i
bezpieczeństwa, stworzyłyśmy niniejszy projekt, którego celem jest przeciwdziałanie
przemocy i agresji oraz przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się w
różnych miejscach i sytuacjach.
ZAŁOŻENIA
PROGRAMU
Szkolny projekt Jestem grzeczny i bezpieczny dostosowany
został do możliwości psychofizycznych uczniów szkoły podstawowej. Jest
adresowany do całej społeczności szkolnej, nie tylko do dzieci, ale
również do ich rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
Realizowany
będzie w dniach 20 - 25 marca 2015 roku.
KOORDYNATORZY
PROJEKTU
Grażyna
Barcińska, Anna Chmielecka, Anna Lewoc
CELE
OGÓLNE
·
zminimalizowanie
agresji i przeciwdziałanie przemocy;
·
wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w
szkole;
·
wzrost wiedzy
na temat bezpieczeństwa w domu i na podwórku;
CELE
SZCZEGÓŁOWE
·
kształcenie
właściwych postaw społecznych;
·
przeciwdziałanie
przemocy i agresji;
·
zachęcanie
do pokojowego rozwiązywania konfliktów;
·
uwrażliwianie
na kulturę osobistą;
·
budzenie
szacunku do drugiego człowieka;
·
promowanie
życzliwości, przyjaźni, koleżeństwa;
·
rozwijanie
umiejętności wyrażania własnych uczuć i przekonań;
·
kształcenie umiejętności współpracy, poprawnego komunikowania się, rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie z przemocą;
·
wskazanie
osób i instytucji, do których uczeń może zwrócić się, jeśli ktoś zastosuje
wobec niego przemoc;
·
utrwalenie zasad postępowania w sytuacjach
zagrożenia;
·
kształcenie umiejętności rozpoznawania niewłaściwych zachowań zagrażających bezpieczeństwu;
·
kształcenie umiejętności podejmowania odpowiedzialnych działań za zdrowie i życie, unikania zagrożeń.
·
wzmocnienie więzi
między uczniami w klasie i w szkole;
·
skupienie
aktywności uczniów całej szkoły wokół zadań promujących pozytywne wartości;
·
wskazanie instytucji, do których należy się
zwrócić w razie zagrożenia życia lub zdrowia;
·
realizacja
zadań projektu Szkoła Promująca Zdrowie.
METODY
PRACY
aktywizujące, ćwiczenia przedmiotowe,
pogadanki, działania praktyczne, inscenizacja, konkursy
FORMY
PRACY
zespołowa,
grupowa, indywidualna
PRZEWIDYWANE
REZULTATY
Uczniowie:
-
są
kulturalni, życzliwi, przyjaźni, koleżeńscy;
-
szanują
dorosłych i siebie nawzajem;
-
umieją
wyrażać własne myśli i uczucia;
-
znają
konsekwencje agresji i przemocy;
-
nie
zachowują się agresywnie, nie biją się, nie przezywają;
-
potrafią
pokojowo rozwiązywać konflikty;
-
potrafią
naprawić wyrządzone komuś krzywdy;
-
znają
zasady zachowania się w szkole, w domu pod nieobecność rodziców, na podwórku;
-
bawią
się bezpiecznie;
-
znają
osoby i instytucje pomagające ofiarom przemocy;
-
znają numery alarmowe;
-
chętnie dzielą
się w domu wrażeniami z uczestnictwa w szkolnej akcji promującej zdrowie.
PRZEWIDYWANE
KORZYŚCI DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
1)
Społeczność
szkolna reprezentuje postawy sprzyjające bezpieczeństwu i zdrowiu.
2)
Uczniowie,
nauczyciele i pracownicy szkoły znają zasady rozwiązywania konfliktów.
3)
Społeczność
szkolna świadomie dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
4)
Wszyscy
mają poczucie przynależności do społeczności szkolnej.
5)
Szkoła
promuje się w środowisku lokalnym.
6)
Szkoła
otrzyma Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
EWALUACJA:
-
sprawozdanie
z przedsięwzięcia;
-
ankiety;
-
obserwacje
uczniów;
-
prace
uczniów;
-
wyniki
konkursów
-
scenariusze
lekcji;
-
zdjęcia.
HARMONOGRAM ZADAŃ
LP
|
ZADANIA
|
TERMIN
|
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE
|
1.
|
Opracowanie
planu Szkolnych Dni Przeciwdziałania Przemocy i Agresji.
|
styczeń
2015
|
koordynatorki
projektu
|
2.
|
Przedstawienie
projektu na zebraniu Rady Pedagogicznej.
|
16
lutego 2015
|
koordynatorki
projektu
|
3.
|
Opracowanie
scenariusza przedstawienia
o tematyce przeciwdziałania przemocy
i agresji.
|
10-14
lutego 2015
|
koordynatorki
projektu
|
4.
|
Przygotowanie
przedstawienia (próby, scenografia).
|
luty/
marzec 2015
|
koordynatorki
projektu
|
5.
|
Przygotowanie
prezentacji multimedialnej o zapobieganiu przemocy i agresji.
|
marzec
2015
|
p.
A. Chmielecka
|
6.
|
Gazetka
informacyjna.
|
marzec
2015
|
p.
A. Chmielecka
|
7.
|
Przygotowanie
scenariuszy lekcji wychowawczych na temat przeciwdziałania przemocy i
agresji.
|
17
– 27 lutego 2015
|
p.
A. Lewoc
|
8.
|
Przygotowanie
regulaminów konkursów na temat przeciwdziałania przemocy i agresji.
|
17
– 21 lutego 2015
|
koordynatorki
projektu
|
9.
|
Ogłoszenie
międzyklasowego konkursu na plakat pt. „Jestem grzeczny i bezpieczny”.
|
do
6 marca 2015
|
opiekunki
SU (p. A. Lewoc i p. G. Barcińska)
|
10.
|
Przygotowanie
materiałów i ozdobienie szkoły rysunkami tematycznymi.
|
marzec
2015
|
członkowie
koła artystycznego pod opieką p. A. Chmieleckiej
|
11.
|
Przygotowanie
ulotek dla rodziców o agresji i przemocy.
|
luty/marzec
2015
|
p.
G. Barcińska
|
12.
|
Szkolne
Dni Przeciwdziałania Przemocy i Agresji
|
20
– 25 marca 2015
|
szkolny
koordynator zespołu ds. SzPZ
koordynatorki
projektu
|
a) Dni Przeciwdziałania Przemocy i Agresji.
I
dzień – Dzień Odkrywania Talentów
II,
III i IV dzień – Dni Bezpieczeństwa i Grzeczności – obowiązuje żółty
kolor – strój albo przynajmniej element ubrania, dodatek (apaszka,
chusteczka, czapeczka, itp.), wszyscy też nosimy znaczki z uśmiechniętą
buzią.
|
20 marca 2015
23 – 25 marca 2015
|
nauczyciele
pracownicy
szkoły
|
b) Prowadzenie zajęć wychowawczych na temat przeciwdziałania
przemocy i agresji (w oparciu o
przygotowane scenariusze). |
23
– 25 marca 2015
|
wychowawcy
klas I – VI
|
c)
Przedstawienie Jestem grzeczny i bezpieczny.
|
25 marca 2015
|
koordynatorki
projektu
|
d)
Przeprowadzenie konkursów w poszczególnych klasach:
-
konkurs plastyczny „Odznaka grzecznego i bezpiecznego ucznia” dla klas I –
III.
-
konkurs na plakat pt. „ Jestem grzeczny i bezpieczny” dla klas I – VI.
-
konkurs recytatorski „Bezpieczny” wiersz dla klas IV – VI.
-
Szkolny konkurs wiedzy o bezpieczeństwie dla klas II – VI.
|
do
24 marca 2015
(rozstrzygnięcie
25
marca 2015)
do
24 marca 2015
(rozstrzygnięcie
25
marca 2015)
24
marca 2015
23
marca 2015
|
koordynatorki
projektu
koordynatorki
projektu
p.
M. Skorupska
koordynatorki
projektu
p.
M. Skorupska
p.
G. Barcińska
p.
A. Lewoc
|
e)
prezentacja przez klasy propozycji „Grzecznej mody”
|
25
marca 2015
|
uczniowie
i wychowawcy klas I - VI
|
|
f)
Ogłoszenie wyników konkursów, rozdanie nagród.
|
25
marca 2015
|
dyrektor
szkoły
koordynator
zespołu ds. SzPZ
|
12.
|
Analiza
i ewaluacja projektu Szkolny Tydzień Przeciwdziałania Przemocy i Agresji pod hasłem Jestem
grzeczny i bezpieczny -przeprowadzenie
ankiet ewaluacyjnych, wnioski.
|
do
11 kwietnia 2015
|
zespół
ds. SzPZ
|
13.
|
Zamieszczenie
informacji na stronie www szkoły.
|
na
bieżąco
|
koordynatorki
projektu
|
14.
|
Dokumentacja
zdjęciowa.
|
na
bieżąco
|
koordynatorki
projektu
|
NARZĘDZIA
EWALUACJI
Po
zakończeniu Szkolnego Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy i Agresji.
Wstaw
X
we
właściwy kwadrat.
Nauczyciel
Pracownik niepedagogiczny Uczeń Klasa
.. (bez symbolu A, B lub C)
Chłopiec
Dziewczynka
Zaznacz X wybraną przez siebie odpowiedź.
|
TAK
|
RACZEJ
TAK
|
NIE
MAM ZDANIA
|
RACZEJ
NIE
|
NIE
|
Czy podobał Ci
się program Szkolnego Tygodnia Przeciw-działania Przemocy i Agresji?
|
|
|
|
|
|
Czy te dni
czegoś Cię nauczyły?
|
|
|
|
|
|
Czy uważasz,
że taka akcja powinna być powtórzona?
|
|
|
|
|
|
Jakie działania
zaproponowane przez autorów projektu Szkolny Tydzień Promocji Zdrowia podobały
Ci się najbardziej?(Możesz wymienić kilka.)
Dziękujemy za udzielenie odpowiedzi. Koordynatorki projektu
Regulaminy
konkursów
I.
Odznaka grzecznego i bezpiecznego ucznia
– konkurs plastyczny dla klas I-III
CELE:
®
ukazywanie
różnych sposobów wyrażania swoich emocji,
®
kształcenie
umiejętności przekazywania własnych myśli i uczuć,
®
rozwijanie
ekspresji twórczej, wyobraźni,
®
uwrażliwianie
na estetykę,
®
motywowanie
do tworzenia.
REGULAMIN:
1.
Konkurs
skierowany jest do wszystkich chętnych uczniów klas I-III.
2.
Klasy
I-II mogą wykonać pracę z pomocą rodziców, zaś klasy 3 muszą pracę wykonać
same.
3.
Konkurs
ma charakter indywidualny (prace zespołowe nie będą przyjmowane).
4.
Zadaniem
uczniów biorących udział w konkursie jest zaprojektowanie i wykonanie odznaki,
która mogłaby stać się symbolem grzecznego
ucznia.
5.
Odznakę
można wykonać dowolną techniką i z różnych materiałów, w kole o średnicy
do 20 cm.
6.
Jury
oceniać będzie wartości artystyczne, estetykę wykonania i oryginalność pracy.
7.
Podpisane
imieniem i nazwiskiem oraz klasą prace do 23 marca 2015 roku należy złożyć
u pani A. Chmieleckiej w bibliotece.
8.
Najciekawsze
prace zostaną nagrodzone.
9.
Ogłoszenie
wyników konkursu i rozdanie nagród nastąpi na apelu 25 marca 2015 r.
Opracowały:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
II.
Plakat klasowy na temat „Jestem grzeczny i bezpieczny”
– konkurs dla klas I - VI.
CELE:
®
ukazywanie
różnych sposobów wyrażania swoich emocji,
®
promowanie życzliwości,
przyjaźni, koleżeństwa,
®
przeciwdziałanie agresji rówieśniczej;
®
kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo
swoje i innych;
®
mobilizowanie
uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły,
®
kształtowanie postawy zaangażowania, odpowiedzialności za
klasę i szkołę,
®
rozwijanie
wyobraźni i zdolności plastycznych uczniów,
®
uwrażliwianie
na estetykę,
®
integracja
poszczególnych społeczności szkolnych przystępujących do konkursu.
REGULAMIN:
- W konkursie biorą udział wszystkie klasy I –
VI.
- Plakat musi być związany z hasłem przewodnim
Szkolnych Dni Przeciwdziałania Przemocy
i Agresji, czyli „Jestem grzeczny i bezpieczny”.
- Plakat należy wykonać na brystolu (wielkość
dowolna, ale nie mniejsza niż A-3).
- Dobór i jakość materiałów zależą od
pomysłowości uczniów. Można wykorzystywać ilustracje gotowe, drukowane z
różnych dostępnych źródeł lub wykonane własno-ręcznie przez uczniów.
- Plakat klasa wykonuje 23 marca podczas zajęć
wychowawczych. Po lekcji pracę należy wywiesić na drzwiach sali lub gazetce obok.
- Wychowawcy mają prawo koordynować pracę zespołu
klasowego, pomóc w doborze materiałów. Nie mogą jednak wykonać gazetki za
uczniów.
- Przy ocenie gazetek brana będzie pod uwagę:
o
zgodność
z tematem,
o
pomysłowość,
oryginalność,
o
estetyka
wykonania gazetki,
o
widoczny
wkład pracy,
o
stopień
samodzielności pracy uczniów.
- Plakaty oceniane będą w dwóch kategoriach:
o
I -
klasy I – III,
o
II -
klasy IV – VI.
- Komisja konkursowa dokona oceny plakatów do 24
marca 2015r.
- Ogłoszenie wyników odbędzie się na apelu
podsumowującym Szkolne Dni Przeciwdziałania przemocy i Agresji 25
marca 2015.
Opracowały:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
III.
„Bezpieczny
wiersz” – konkurs recytatorski.
CELE:
®
ukazywanie
różnych sposobów wyrażania swoich emocji,
®
eksponowanie
wartości dobrego zachowania i kultury języka,
®
przybliżanie
twórczości poetyckiej o tematyce kultury zachowania,
®
uwrażliwianie
na estetykę wypowiedzi i piękno poezji,
REGULAMIN:
1.
Konkurs skierowany jest do wszystkich chętnych uczniów
klas IV – VI.
2.
Konkurs ma charakter indywidualny.
3.
Zadaniem uczniów jest przygotowanie recytacji
wybranego wiersza mającego charakter dydaktyczny, który porusza tematykę
grzeczności, poprawnego zachowania i bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
4.
Komisja oceniać będzie odpowiedni dobór utworu
(związek z tematem konkursu) oraz sposób recytacji (dykcję, intonację,
ekspresję, grę aktorską, itp.).
5.
Przesłuchania konkursowe odbędą się 24 marca 2015 r. w
czytelni szkolnej.
6.
Najlepsi uczniowie zostaną nagrodzeni.
7.
Ogłoszenie wyników konkursu i rozdanie nagród nastąpi
na apelu 25 marca 2015 r.
Opracowały:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
IV.
Regulamin szkolnego
konkursu wiedzy o bezpieczeństwie
w
szkole i poza nią – dla uczniów klas II - VI
CELE:
®
promocja zdrowia psychicznego i fizycznego ;
®
przeciwdziałanie agresji rówieśniczej;
®
kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo
swoje i innych;
®
kształcenie umiejętności reagowania na negatywne
zachowania innych osób,
®
uwrażliwianie na kulturę osobistą, empatię,
życzliwość,
®
rozwijanie zainteresowań prozdrowotnych;
®
kształtowanie nawyku korzystania z różnych źródeł
wiedzy;
®
realizacja programu edukacji zdrowotnej;
REGULAMIN:
- Konkurs skierowany jest do uczniów klas II - VI
Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku i ma charakter
indywidualny.
- Zadaniem uczestnika będzie rozwiązanie testu.
- Uczestnicy
przygotowują się do konkursu samodzielnie.
- Konkurs zostanie rozstrzygnięty w trzech
grupach wiekowych:
I grupa
- uczniowie klas II -III,
II
grupa - uczniowie klas IV,
III
grupa - uczniowie klas V-VI.
- Zwycięzcy otrzymają dyplomy.
- Konkurs odbędzie się 23 marca 2015.
Opracowała:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
V.
„Grzeczna moda”
–prezentacja strojów szkolnych dla
klas I - VI.
CELE:
®
ukazywanie
różnych sposobów wyrażania swoich emocji,
®
rozwijanie
wyobraźni i zdolności plastycznych uczniów,
®
uwrażliwianie
na estetykę,
®
integracja
społeczności klasowych .
®
mobilizowanie
uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły oraz do pracy w grupie,
®
kształtowanie postawy zaangażowania, odpowiedzialności za
klasę i szkołę.
REGULAMIN:
1.
W pokazie biorą udział wszystkie klasy I – VI.
2.
Klasa wytypuje dwie osoby (płeć dowolna), które
zostaną przebrane.
3.
Dobór i jakość materiałów użytych do wykonania
przebrania zależą od pomysłowości uczniów.
4.
Prezentowane stroje muszą być „grzeczne”, ale
niepozbawione humorystycznych akcentów. Mają być propozycją klasy na ubiór
ucznia grzecznego, wzorowego, odpowiednio zachowującego się w szkole i poza
nią.
5.
Każde przebranie powinno być opatrzone krótkim
komentarzem, który odczyta lub wygłosi wybrana osoba z klasy.
6.
Wychowawcy mają prawo koordynować pracę zespołu
klasowego, pomóc w doborze materiałów.
7.
Prezentacja „grzecznej mody” nie będzie miała
charakteru konkursu.
8.
Pokaz odbędzie się 25 marca 2015r. podczas apelu
podsumowującego Szkolne Dni Przeciwdziałania Przemocy i Agresji.
Opracowały:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
|