Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana
Pawła II w Ełku
Szkolny tydzień
zapobiegania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego
w klasach 0 – VI
pod
hasłem
„Ferie spędzam na
sportowo, bawię się
bezpiecznie i zdrowo”
projekt edukacyjny
realizowany w ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Ełk, 19 - 23 stycznia 2015 roku
Autorki:
Agnieszka Karanowska
Dorota Markowska
Elżbieta Rafałowska
WSTĘP
Ferie zimowe to dla dzieci
i młodzieży wymarzony czas wypoczynku na świeżym powietrzu. Zabawa na śniegu,
zjazdy z górki, jazda na nartach czy łyżwach oraz inne szaleństwa na śniegu
mogą sprawić wiele radości i wzmocnić naszą kondycję fizyczną, jednocześnie
jednak brak zdrowego rozsądku i ostrożności może stwarzać wiele poważnych zagrożeń. Aby ferie przebiegły szczęśliwie
i wszyscy wypoczęci wrócili do szkoły, należy pamiętać o podstawowych zasadach
bezpieczeństwa, obowiązujących tak podczas zorganizowanych wyjazdów zimowych,
jak i spędzania tego czasu w miejscu zamieszkania.
Nie jesteśmy w stanie
otworzyć ochronnego parasola nad naszymi wychowankami, jednak możemy starać się
wyposażyć ich w niezbędną wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z zimowej
aury, możliwych zagrożeń oraz właściwego postępowania w razie nagłego wypadku.
Środki masowego przekazu
corocznie donoszą o niebezpiecznych zabawach dzieci na lodzie, jeździe na
nartach i sankach w pobliżu miejsc o natężonym ruchu ulicznym oraz o ofiarach
„samochodowych” kuligów.
Z uwagi na wymiar i
natężenie tych zjawisk, postanowiliśmy stworzyć projekt, którego celem jest
zminimalizowanie zagrożeń podczas zimowego wypoczynku, a także wskazanie
sposobów radzenia sobie w razie nagłego wypadku.
Mając
świadomość, że jako nauczyciele, wychowawcy odpowiadamy również za zdrowie i
bezpieczeństwo uczniów, przystąpiliśmy do Projektu Szkoła Promująca Zdrowie. Podejmując działania na
rzecz edukacji zdrowotnej, chcemy już od najmłodszych lat uczyć w szkole naszych wychowanków prawidłowych
postaw. Pragniemy uświadomić uczniom, że musimy dbać nie tylko o zdrowie fizyczne,
ale również o bezpieczeństwo własne i bliskich.
ZAŁOŻENIA
PROGRAMU
Szkolny projekt Ferie spędzam na sportowo, bawię
się bezpiecznie i zdrowo dostosowany został do możliwości psychofizycznych
uczniów szkoły podstawowej. Jest adresowany
do całej społeczności szkolnej, nie tylko do dzieci, ale również do ich
rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
Realizowany
będzie w dniach 19 - 23 stycznia 2015 roku.
KOORDYNATORZY
PROJEKTU
Agnieszka
Karanowska, Dorota Markowska, Elżbieta Rafałowska
CELE
OGÓLNE:
·
zminimalizowanie
zagrożeń podczas wypoczynku zimowego,
·
kształtowanie
umiejętności właściwego postępowania podczas zagrożenia zdrowia i życia.
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
·
eliminowanie
zagrożeń związanych z wypoczynkiem zimowym;
·
poznanie
zasady bezpiecznych zabaw na lodzie i śniegu;
·
kształcenie
właściwych postaw społecznych;
·
kształcenie
nawyku wkładania stroju stosownego do pogody, tak, aby nadmiernie nie
wychłodzić swojego organizmu;
·
wskazanie
instytucji, do których należy się zwrócić w razie zagrożenia życia lub zdrowia;
·
realizacja
zadań projektu Szkoła Promująca Zdrowie.
METODY
PRACY
aktywizujące, ćwiczenia przedmiotowe,
pogadanki, działania praktyczne, inscenizacja, konkursy
FORMY
PRACY
zespołowa,
grupowa, indywidualna
PRZEWIDYWANE
REZULTATY
Uczniowie:
-
ubierają
się stosownie do pogody, tak, aby nadmiernie nie wychłodzić swojego organizmu;
-
idąc
na górkę, czy dłuższy spacer w zimowej aurze zaopatrują się w ciepły napój w
termosie;
-
do
zabaw na śniegu, zjazdów na sankach wybierają miejsca bezpieczne, z dala od
ruchliwych ulic, skrzyżowań i ciągów komunikacyjnych;
-
zachowują
szczególną ostrożność będąc w pobliżu jezdni;
-
dostosowują
się do kierunku ruchu obowiązującego na trasie zjazdu, nie przechodzą w poprzek
toru;
-
nie
ślizgają się na chodnikach i przejściach dla pieszych, gdyż wyślizgana
nawierzchnia stanowi ryzyko złamań kończyn dla innych osób;
-
pamiętają,
że zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia, stanowią zwisające z balkonów i
dachów masywne sople lodu;
-
powiadamiają
o takiej sytuacji osoby dorosłe lub Straż Pożarną, która usunie
niebezpieczeństwo;
-
nie
rzucają w jadące pojazdy śnieżkami, gdyż takie zachowanie może być przyczyną
kolizji lub wypadku drogowego;
-
nie
rzucają w kolegów śnieżkami z ubitego śniegu lub z twardymi przedmiotami w środku;
-
wiedzą,
że może to doprowadzić to do obrażeń ciała;
-
korzystają
wyłącznie ze specjalnie przygotowanych lodowisk;
-
organizują
kulig wyłącznie pod nadzorem osób dorosłych;
-
łączą
sanki grubą, wytrzymałą liną, aby nie odczepiły się podczas jazdy;
-
nie
dołączają sanek do samochodu;
-
pilnują
podczas zabaw na śniegu i lodowisku swoich wartościowych przedmiotów;
-
znają
numery alarmowe;
-
potrafią
dokonać wyboru między tym co popularne a tym, co zdrowe i bezpieczne;
-
chętnie
dzielą się w domu wrażeniami z uczestnictwa w szkolnej akcji promującej
zdrowie.
PRZEWIDYWANE
KORZYŚCI DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
1) Społeczność
szkolna reprezentuje postawy sprzyjające bezpieczeństwu i zdrowiu.
2) Uczniowie,
nauczyciele i pracownicy szkoły znają zasady bezpiecznego wypoczynku
zimowego.
3) Społeczność
szkolna świadomie dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
4) Wszyscy
mają poczucie przynależności do społeczności szkolnej.
5) Szkoła
promuje się w środowisku lokalnym.
6) Szkoła
otrzyma Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
EWALUACJA:
-
sprawozdanie z przedsięwzięcia;
- ankiety;
- obserwacje uczniów;
- prace uczniów;
- wyniki konkursów;
- scenariusze lekcji;
- zdjęcia.
HARMONOGRAM ZADAŃ
LP
|
ZADANIA
|
TERMIN
|
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE
|
1.
|
Opracowanie
planu Szkolnego tygodnia
przeciwdziałania
zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego.
|
listopad
2014
|
koordynatorzy
projektu
|
2.
|
Przedstawienie
projektu na zebraniu Rady Pedagogicznej.
|
grudzień
2014
|
koordynatorzy
projektu
|
3.
|
Opracowanie
scenariusza przedstawienia
o tematyce przeciwdziałania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego.
|
grudzień
2014
|
koordynatorzy
projektu
|
4.
|
Przygotowanie
przedstawienia (próby, scenografia).
|
styczeń
2015
|
koordynatorzy
projektu
|
5.
|
Gazetka
informacyjna.
|
styczeń
2015
|
koordynatorzy
projektu
|
6.
|
Przygotowanie
scenariuszy lekcji wychowawczych na temat bezpiecznego zachowania podczas
ferii
|
styczeń
2015
|
wychowawcy
klas
|
7.
|
Przygotowanie
regulaminów konkursów na
temat przeciwdziałania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego.
|
grudzień
2014
|
koordynatorzy
projektu
|
8.
|
Ogłoszenie
międzyklasowego konkursu na gazetkę ścienną pt. „Ferie spędzam na
sportowo, bawię się bezpiecznie i zdrowo”
|
do
9 stycznia 2015
|
koordynatorzy
projektu
|
9.
|
Przygotowanie
materiałów i ozdobienie drzwi do sal lekcyjnych rysunkami tematycznymi.
|
styczeń
2015
|
koordynatorzy
projektu
|
10.
|
Przygotowanie
ulotek o bezpieczeństwie podczas ferii.
|
styczeń
2015
|
koordynatorzy
projektu
|
11.
|
Szkolny
tydzień
przeciwdziałania
zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego.
|
19-23
stycznia 2015
|
szkolny
koordynator zespołu ds. SzPZ
koordynatorzy
projektu
|
a) Dni zapobiegania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego.
I
dzień – Dzień Szalika (w tym dniu każdy ma szalik- te osoby, które
mają szaliki nie są odpytywane).
II
dzień – Dzień czapki.
III
dzień - Dzień rękawiczek.
IV
dzień - Dzień ciepłego swetra.
V
dzień - Dzień ciepłych skarpet.
|
19
stycznia 2015
20
stycznia 2015
21
stycznia 2015
22
stycznia 2015
23
stycznia 2015
|
nauczyciele
pracownicy
szkoły
wychowawcy
klas 0-VI
|
b) Prowadzenie lekcji na temat zapobiegania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego. |
19-23
stycznia 2015
|
wychowawcy
klas 0-VI
|
c) Przedstawienie Bezpieczeństwo
podczas ferii
|
23 stycznia 2015
|
koordynatorzy
projektu
|
d)
Spotkanie z ratownikiem WOPR.
|
w
bieżącym tygodniu
|
|
e)
Przeprowadzenie konkursów w poszczególnych klasach:
- konkurs z j. angielskiego „Winter
Holiday
Safety Tips”.
-
konkurs na plakat i pracę plastyczną pt. „Ferie spędzam na sportowo, bawię
się bezpiecznie i zdrowo” dla klas 0-6.
-
rozstrzygniecie konkursu na gazetkę klasową dla klas 0-6.
|
do
19 stycznia 2015
(rozstrzygnięcie
23
stycznia 2015)
do
21 stycznia 2015
(rozstrzygnięcie
23
stycznia 2015)
23
stycznia 2015
|
nauczyciele
j. angielskiego
koordynatorzy
projektu
koordynatorzy
projektu
|
f)
Jak bezpiecznie spędzić ferie? – rozdanie ulotek.
|
23
stycznia 2015
|
p.
Agnieszka Karanowska
klasa
5a integracyjna
|
g)
Klasowe zdjęcia z „Bezpiecznym bałwanem”
|
23
stycznia 2015
|
koordynatorzy
projektu
|
h)
Ogłoszenie wyników konkursów, rozdanie nagród.
|
23
stycznia 2015
|
dyrektor
szkoły
koordynator
zespołu ds. SzPZ
|
11.
|
Analiza
i ewaluacja projektu Szkolny tydzień przeciwdziałania zagrożeniom podczas
wypoczynku zimowego pod hasłem
„Ferie
spędzam na sportowo, bawię się bezpiecznie i zdrowo” – przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych, wnioski.
|
do
lutego 2015 r.
|
zespół
ds. SzPZ
|
12.
|
Zamieszczenie
informacji na stronie www szkoły.
|
na
bieżąco
|
koordynatorzy
projektu
|
13.
|
Dokumentacja
zdjęciowa.
|
na
bieżąco
|
koordynatorzy
projektu
|
NARZĘDZIA
EWALUACJI
Po
zakończeniu Szkolny tydzień przeciwdziałania zagrożeniom podczas
wypoczynku zimowego pod hasłem „Ferie spędzam na sportowo, bawię się
bezpiecznie i zdrowo”.
Wstaw
X we właściwy kwadrat.
Nauczyciel
Uczeń
Klasa
Chłopiec
Dziewczynka
Zaznacz X
wybraną przez siebie odpowiedź.
|
TAK
|
RACZEJ
TAK
|
NIE
MAM ZDANIA
|
RACZEJ
NIE
|
NIE
|
Czy podobał Ci się program szkolnego tygodnia
zapobiegania zagrożeniom podczas wypoczynku zimowego ?
|
|
|
|
|
|
Czy dowiedziałeś się czegoś nowego na
temat bezpieczeństwa w czasie ferii?
|
|
|
|
|
|
Czy uważasz, że taka akcja powinna być
powtórzona?
|
|
|
|
|
|
Dziękujemy za udzielenie
odpowiedzi.
Koordynatorki projektu
Regulaminy konkursów
I.
Plakat pt. „Ferie spędzam na sportowo, bawię się
bezpiecznie i zdrowo” dla klas 4-6.
CELE:
®
ukazywanie
różnych sposobów bezpiecznego spędzania czasu na świeżym powietrzu podczas
ferii zimowych,
®
kształcenie
umiejętności przekazywania własnych myśli i uczuć,
®
rozwijanie
ekspresji twórczej, wyobraźni,
®
uwrażliwianie na
estetykę,
®
motywowanie do
tworzenia.
REGULAMIN:
1.
Konkurs
skierowany jest do wszystkich uczniów klas IV – VI.
2.
Zadaniem
uczniów jest wykonanie plakatu z hasłem „Ferie spędzam na sportowo, bawię się
bezpiecznie i zdrowo”, w którym autor pracy przedstawi sposobów bezpiecznego
spędzania czasu na świeżym powietrzu podczas ferii zimowych.
3.
Konkurs
ma charakter indywidualny (prace zespołowe nie będą przyjmowane).
4.
Plakat w
formacie A-3 można wykonać dowolną techniką.
5.
Jury,
oceniając prace, weźmie pod uwagę związek z tematem, wartości artystyczne,
estetykę wykonania i oryginalność pracy.
6.
Podpisane
imieniem i nazwiskiem oraz klasą prace do 21stycznia 2015 roku należy złożyć u
pani A. Karanowskiej, pani E. Rafałowskiej lub D. Markowskiej.
7.
Najciekawsze
prace zostaną nagrodzone upominkami i dyplomami.
8.
Ogłoszenie
wyników konkursu i rozdanie nagród nastąpi na apelu 23 stycznia 2015r.
Opracowała:
Agnieszka
Karanowska
Dorota Markowska
Elżbieta Rafałowska
II.
Praca
plastyczna pt. „Ferie spędzam na sportowo, bawię się bezpiecznie i zdrowo” dla
klas 0-3.
CELE:
®
ukazywanie różnych sposobów bezpiecznego spędzania
czasu na świeżym powietrzu podczas ferii zimowych,
®
kształcenie umiejętności przekazywania własnych
myśli i uczuć,
®
rozwijanie ekspresji twórczej, wyobraźni,
®
uwrażliwianie na estetykę,
®
motywowanie do tworzenia.
REGULAMIN:
1.
Konkurs
skierowany jest do wszystkich uczniów klas 0 – 3.
2.
Zadaniem
uczniów jest wykonanie pracy plastycznej pod hasłem „Ferie spędzam na sportowo,
bawię się bezpiecznie i zdrowo”, w którym autor pracy przedstawi sposoby
bezpiecznego spędzania czasu na świeżym powietrzu podczas ferii zimowych.
3.
Konkurs
ma charakter indywidualny (prace zespołowe nie będą przyjmowane).
4.
Pracę
można wykonać dowolną techniką.
5.
Jury,
oceniając prace, weźmie pod uwagę związek z tematem, wartości artystyczne,
estetykę wykonania i oryginalność pracy.
6.
Podpisane
imieniem i nazwiskiem oraz klasą prace do 21stycznia 2015 roku należy złożyć u
pani A. Karanowskiej, pani E. Rafałowskiej lub D. Markowskiej.
7.
Najciekawsze
prace zostaną nagrodzone upominkami i dyplomami.
8.
Ogłoszenie
wyników konkursu i rozdanie nagród nastąpi na apelu 23 stycznia 2015 r.
Opracowała:
Agnieszka Karanowska
Dorota Markowska
Elżbieta Rafałowska
III.
Regulamin konkursu na gazetkę ścienną zatytułowaną „Ferie
spędzam na sportowo, bawię się bezpiecznie i zdrowo”.
CELE:
®
mobilizowanie uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły,
®
kształtowanie postawy
zaangażowania, odpowiedzialności za klasę i szkołę,
®
rozwijanie wyobraźni i zdolności plastycznych uczniów,
®
uwrażliwianie na estetykę,
®
integracja poszczególnych społeczności szkolnych przystępujących do
konkursu.
REGULAMIN:
1. W konkursie
biorą udział wszystkie klasy 0 – VI.
2. Gazetka
musi być związana z hasłem przewodnim Szkolnego tygodnia zapobiegania zagrożeniom
podczas wypoczynku zimowego, czyli „Ferie spędzam na sportowo, bawię się
bezpiecznie i zdrowo”.
3. Forma,
dobór i jakość materiałów zależą od pomysłowości uczniów. Można wykorzystywać
ilustracje gotowe, drukowane z różnych dostępnych źródeł
lub wykonane własnoręcznie przez uczniów.
4. Gazetka
powinna być przygotowana na tablicy mającej przynajmniej metr kwadratowy
powierzchni.
5. Gazetkę
wykonują uczniowie.
6. Wychowawcy
mają prawo koordynować pracę zespołu klasowego, pomóc w doborze materiałów. Nie
mogą jednak wykonać gazetki za uczniów.
7. Przy ocenie
gazetek brana będzie pod uwagę:
o zgodność
z tematem,
o pomysłowość,
oryginalność,
o estetyka wykonania gazetki,
o widoczny wkład pracy,
o stopień samodzielności pracy
uczniów.
8. Gazetki oceniane będą w dwóch
kategoriach:
o I - klasy 0 – III,
o II - klasy IV – VI.
9. Gazetki powinny zostać wykonane
najpóźniej do 21 stycznia 2015r.
10. Komisja konkursowa dokona oceny
gazetek do 22 stycznia 2015r.
11. Ogłoszenie wyników odbędzie się
na apelu podsumowującym Szkolny tydzień zapobiegania zagrożeniom podczas
wypoczynku zimowego 22 stycznia 2015r.
Opracowała:
Agnieszka Karanowska
Dorota Markowska
Elżbieta Rafałowska
IV.
Regulamin konkursu z j. angielskiego „Winter Holiday
Safety Tips”.
CELE:
®
promocja zasad bezpieczeństwa podczas ferii ;
®
kształcenie umiejętności poprawnego pisania w języku angielskim;
®
rozwijanie wyobraźni i zdolności plastycznych uczniów;
®
kształtowanie nawyku korzystania z różnych źródeł wiedzy;
®
realizacja programu edukacji zdrowotnej;
REGULAMIN:
1.
Konkurs skierowany jest do uczniów klas 4 - 6 Szkoły Podstawowej nr 9 im.
Jana Pawła II w Ełku i ma charakter indywidualny.
2.
Zadaniem uczestnika jest wykonanie plakatu z hasłem „Winter Holiday
Safety Tips”, w którym autor pracy przedstawi zasady bezpiecznego spędzania
czasu na świeżym powietrzu podczas ferii zimowych w języku angielskim.
3.
Plakat w formacie A-3 można wykonać dowolną techniką.
4.
Jury, oceniając prace, weźmie pod uwagę związek z tematem, poprawność
językową i ortograficzną, wartości artystyczne, estetykę wykonania i
oryginalność pracy.
5.
Podpisane imieniem i nazwiskiem oraz klasą prace do 19 stycznia 2015 roku
należy złożyć u pani A. Gilewskiej, pani E. Rafałowskiej lub I. Rei-Kupiec.
6.
Najciekawsze prace zostaną nagrodzone upominkami i dyplomami.
7.
Ogłoszenie wyników konkursu i rozdanie nagród nastąpi na apelu 23
stycznia 2015 r.
Wszystkich uczniów zachęcamy
do udziału w konkursie!!!
Opracowała:
Elżbieta Rafałowska
|